söndag 27 maj 2007

Jag, våren och Heinrich Heine

Voltaire lär ha sagt om tyskan att den är "ett språk för hästar och militärer". Eftersom jag gjorde vapenfri tjänsteplikt och inte rider, har jag inte haft möjlighet att kontrollera riktigheten i det påståendet. Lika bra, antar jag. Jag har nämligen inte läst tyska i skolan. Däremot har jag läst Heinrich Heine och det just på tyska. Han och jag delar åsikt ifråga om maj, denna den underbaraste av vårmånader. Som den romantiske centrallyriker han var, noterade han att maj är den månad när blomsterprakten är som allra tydligast, ty då blommar träden och buskarna. "Im wunderschönen Monat Mai, Als alle Knospen sprangen" konstaterade Heine. Efter en gråblaskig vårvinter exploderar världen i blått, vitt, gult, rosa, rött och en uppsjö av gröna nyanser. Och alla vackra vårblommor på marknivå sedan...

Men nu är snart maj slut och med det den myckna blomningen. Nu väntar en jämntjock, mörkgrön sommar. Missförstå mig rätt. Jag älskar sommaren och många av mina favoritväxter blommar då, men det är liksom inte riktigt samma sak. Nyhetens behag har redan försvunnit, och med den våren.

Inga kommentarer: