måndag 9 juli 2007

Bryt upp, bryt upp!



Resandet ökar tydligen. I alla fall om man får tro Statistiska Centralbyrån, och det får man ju om man så önskar (DN, SvD, SCB). Också USA:s president George W. Bush verkar haka på den trenden, även om det i hans fall inte rör sig så mycket om att resa själv, som att låta andra resa hem från Irak (DN, SvD). "Vita huset överväger ny kurs i Irak" står det att läsa på nyhetssidorna. I förstone kan man ju tro att det rör sig om ett miljardkontrakt för ABF, men det verkar alltså som om USA planerar att avsluta sina militära operationer i Irak tidigare än väntat. Eller senare än väntat, eftersom det egentligen var tänkt att man skulle gå in i landet, avsätta diktatorn och sedan lämna över en spirande demokrati till överlyckliga irakier. Men så blev det ju inte. Hela spektaklet påminner om Samuel Becketts pjäs I väntan på Godot, där de två huvudfigurerna väntar på en diffus figur, Godot, vid en i förväg uppgjord mötesplats. Av rädsla för att missa mötet vågar de inte gå därifrån, trots att Godot aldrig kommer och mötet sålunda aldrig kommer till stånd. Och medan de väntar rinner tiden och livet iväg. Den som väntar på Godot, väntar alltid för länge.

Nåväl. Även jag tänker, som den ytlige trendnisse jag är, ge mig ut på en resa. Den kommer att gå till Göteborg. För att slippa släpa på väskor på bussar och längs gator, bokade jag igår en taxi. Klockan halv fem i morse ringde taxichauffören och undrade var fan jag var någonstans. Jag förklarade för honom att vid den tiden på dygnet undrade jag det också. Det visade sig att bokningscentralen hade bokat in taxin tolv timmar tidigare än det var tänkt. Chauffören visste nog inte om det, men han fick mig att tänka på en av Karin Boyes mest kända dikter som avslutas:

Bryt upp, bryt upp! Den nya dagen gryr.
Oändligt är vårt stora äventyr.

Kanske väntar äventyret på mig någonstans mellan Stockholm och Göteborg, i Töreboda eller Flen. Jag skall titta efter det när jag susar förbi.

Inga kommentarer: