onsdag 22 augusti 2007

I oxelns töcken - skogspatologisk mikropaus


Oxel (Sorbus intermedia); artepitetet suecica under teckningen ovan är inte längre det som används.

Solen skiner från en klarblå himmel och det är runt 25°C varmt när jag trött av dagens rehabiliteringsträning stiger av bussen från Ulleråker vid hållplats "Slottsbacken" för att byta till Eriksbergsbussen. Jag tänker att det är en evig tur att jag inte sitter vid spakarna på ett flygplan eller liknande, så trött som jag är. För att råda bot på trötthet på arbetsplatser, har danska myndigheter börjat tillämpa s.k. power naps och mikropauser.

En power nap är en kort vilopaus/sömnpaus som skall vara 20 minuter lång, varker mer eller mindre. Tanken är att kroppen skall få den vila den skaffar sig genom sömnen, men utan biverkningarna av längre tupplurar (d.v.s. dåsighet och en lång uppvaknandeprocess). Jag har testat power naps under en konferens i Danmark för några år sedan och kan varmt rekommendera metoden. Man lägger sig ner, sätter alarmet på 20 minuter och däckar. När klockan ringer, vaknar man och känner sig riktigt utvilad.

En mikropaus går i korthet ut på att för ett ögonblick (runt fem minuter eller så) släppa tankarna på det man för tillfället sysslar med och tillåta sig själv att slappna av, göra någon enklare gymnastikövning, läsa lite ur en trevlig bok el. dyl. Idén går ut på att med jämna mellanrum rensa skallen och låta hjärnan vila från den typ av koncentration som ens arbete kräver. När pausen är över skall man kunna fokusera på sin uppgift igen.

Men, tillbaka till hållplats "Slottsbacken". Omkring hållplatsen, på den sida av vägen där Carolina Rediviva ligger, står ett antal oxelträd (Sorbus intermedia). Under flera år har jag noterat att nästan alla oxlar är angripna av eldticka (Phellinus igniarius), men idag såg jag också en samling (de kommer ofta i samlingar) fantastiskt fina fruktkroppar av fjällticka (Polyporus squamosus). Fjälltickan blev min mikropaus. Under de fåtal minuter som jag spenderade på hållplatsen innan 4:ans buss enleverade mig, hann jag slappna av totalt i djup fascination över denna härliga rötsvamp. Så, om ni känner er trötta och behöver försättas i det kolugna transtillstånd endast skogspatologiska funderingar kan ge, bege er då till Uppsala och hållplats "Slottsbacken" vid Carolina Rediviva. Men skynda på, fjälltickans fruktkroppar är anuella. Eldtickan däremot, kan ni se året om.


Fjällticka (Polyporus squamosus) på oxel (Sorbus intermedia). Squamosus betyder "fjällig".


Eldticka (Phellinus igniarius) på oxel (Sorbus intermedia).

Inga kommentarer: