fredag 31 augusti 2007

Långsamma kvarnar ger finare mäld


Sladdlös skrivare, som med tanke på dåtidens usla tandhygien möjligen kom med bluetooth.

Idag installerade jag min nya bläckstråleskrivare. Eller ny och ny, den inhandlades i slutet av januari. Men nu har den alltså blivit installerad och vederbörligen provkörd. Tidigare hade jag en laserskrivare, som jag hade fått av min mor efter att hon bytt ut den p.g.a. dess arkaiska natur. För två och ett halvt år sedan dog den efter att först ha blivit av med funktionen som matade endast ett papper åt gången och sedan slutat att bränna fast tonerpulvret vid pappret, varefter den slutade att administrera tonerpulvret över huvud taget. "Säg det med toner och inte med ord", kan man sammanfatta det hela.

För er som tänker att "den där Micke måste vara en lat och teknofobisk djävel", vill jag bara meddela att här i Uppsala tar vi tid på oss innan ett projekt genomförs. I veckan invigs Musikens hus (eller Uppsala Konsert och Kongress, som det heter i officiella sammanhang) efter att först ha kommit på tal 1912 (SvD, UNT, UKK). Vidare kommer snart den nya sträckningen av E4:an, förbi Uppsala i stället för igenom Uppsala, att stå klar efter att det har stötts och blötts alltsedan 1960-talet. Faktum är att man samtidigt som den nuvarande sträckningen igenom Uppsala blev färdigasfalterad, kunde konstatera att den var på tok för underdimensionerad, varför man satte igång diskussionerna på nytt. Och nu, bara 40 år senare, är man nästan framme vid målet. Dessutom bygger man för tillfället om den sedan 1950-talet groteskt underdimensionerade järnvägsstationen till ett resecentrum.

Stora projekt tarvar således ett minst lika stort mått av tankemöda, och eftersom jag är inte sämre än att jag tar seden dit jag kommer, lät jag skrivaren stå tryggt förpackad i sin originalkartong i lite över ett halvår. Nu skall jag bara skaffa skrivarpapper. Fast det får nog bero ett tag. Det blir en bra julklapp.

Inga kommentarer: