fredag 24 augusti 2007

Stoppa pressarna!


Den djävulsbild som i folkmun kallas "blöjsatan". Ur Codex Gigas (Djävulsbibeln) på Kungliga Biblioteket i Stockholm.


I lördags hälsade jag på min lillebror Tobias, som residerar på Söder i Stockholm. Jag bjöd honom på födelsedagslunch (kebab) och en födelsedagspresent (en stålkam i äkta aluminium för kr. 65). Kort sagt: Jag slog på stort. I alla fall i ljuset av att jag fortfarande ser mina småbröder som busiga småpojkar, trots att de uppnått de aktningsvärda åldrarna av 30 (Ludvig) respektive 27 (Tobias) år.

Alltnog. Under vår vandring längs det undersköna gatunätet på det precis lika undersköna Södermalm i det minst sagt sköna vädret (jag hade väldigt lite under), såg vi att Expressen braskade med en löpsedel som i korthet fastslog att "Harald Treutiger utsparkad från TV. 'Jag är för ful'". Vi skrattade lite föraktfullt åt först Expressen och sedan hr Treutiger, som kände sig så avpoletterad att han författat ett öppet brev om sin allt annat än Adonislika uppenbarelse, och tänkte i våra respektive stilla sinnen att nu hade väl ändå Expressen (som grundades med den uttalade tanken att vara folkbildande (sic!)) nått ett tidigare onernåeligt lågvattenmärke. Föga anade jag då att jag ännu inte hade upplevt den 24 augusti 2007 (d.v.s. idag).

Toppnyheten på Expressens hemsida rör den kvinnliga astronaut, som överföll en likaså kvinnlig kollega i ett utbrott av svartsjuk vrede (länk). Rubriken, "Nu talar Lisa Nowak ut", är inte mycket att oja sig över, men ingressen slår fanimig alla rekord. Den lyder som följer:

"Den svartsjuka astronauten Lisa Nowak anklagas för att - iförd vuxenblöja - ha överfallit sin kärleksrival.Men på fredagen avslöjades sanningen när rättegången inleddes.Det var inte vuxenblöjor, utan vanliga barnblöjor."

Jösses. Ett ord som konstigt nog kommer för mig är "scoop". Inte för dess användning i betydelsen "storstilat avslöjad jättesensation" (länk), utan för den mer prosaiska engelska användningen "scooping manure".

Inga kommentarer: