onsdag 19 september 2007

Hur man spenderar en evighet


Medan alla andra dansar inventerar jag den saliga ängsfloran, puffandes på min pipa.

Igår var jag till en advokat för att nedteckna min sista vilja. Eller snarare, det som för tillfället är min sista vilja. Äh, låt oss säga att det antagligen är min tredje eller fjärde sista vilja, så är jag på den säkra sidan. Nåväl. Till testamentet skall bifogas ett följebrev, där jag specificerar saker och ting. Bland dessa finns bl.a. en punkt som gäller evigheten, eller rättare sagt den potentiella evigheten.

Jag tror inte på ett liv efter detta. Det är till och med så att jag innerligt hoppas att det inte finns ett liv efter döden, eller för den delen att man reinkarneras och börjar om på nytt. Anledningen är att jag tycker att det är tillräckligt med ett liv. Jag har ingen som helst lust att harva på en gång till, särskilt om det dessutom skall hålla på i en hel evighet. Men eftersom de enda saker vi som människor kan vara säkra på är att vi (1) kommer att dö och att vi (2) inget vet om vad som händer med medvetandet/själen/anden efter döden (i den mån det finns något sådant), tar jag det säkra före det osäkra och förbereder mig på ett i det närmaste outhärdligt långt liv i dödsriket.

Om de semitiska religionerna stämmer, finns det åtminstone två ställen att komma till. I det ena fallet är jag inte så orolig, min finska halva har renderat mig en starkt positiv inställning till bastubad. Men om jag har oturen att komma till paradiset, eller om de gamla norröna, grekiska, egyptiska eller romerska religionerna har rätt, så kommer jag att hamna i ett dödsrike fullt av växter och dessutom vara utomhus större delen av tiden. Och om jag vistas på de saligas ängder, bland de växter som växer där, kommer jag att bli galen utan min fanerogamflora av Krok och Almquist (Kroken kallad), och jag tänker inte vara ute i fält utan min Lillehammerpipa, ett paket Greve Gilbert Hamiltons Blandning och en ask tändstickor av märket Solstickan. Min önskan är sålunda att skjutsas in i ugnen med Kroken i vänsternäven och pipan, Greve Hamilton och tändsticksasken nerstoppade i höger innerficka. Om inte annat kommer det att dofta gott av piptobak för den som arbetar i krematoriet den dagen.

Inga kommentarer: