fredag 12 oktober 2007

Lessing is more


Den underbara sturighetens härförare, Thomas Wassberg, har en själsfrände i årets Nobelpristagare i litteratur.

Om det finns ett mänskligt drag som gör mig extra småfnittrig, så är det den cyniska sarkasmen. Det är något befriande med människor som kan ta sig själva och omvärlden på alldeles lagom mycket allvar, utan att hänfalla åt varken ohyfsad avoghet eller lismande servilitet.

Igår när Svenska Akademien hade tillkännagivit årets Nobelpristagare i litteratur blev jag riktigt glad (DN, SvD, the Times). Inte för att just Doris Lessing hade fått priset, utan för hennes underbart sturiga, sarkastiska och avmätta respons när hon fick reda på nyheten. Först var hon inte ens hemma, när Horace Engdahl innan tillkännagivandet ringde henne för att meddela henne om saken. Hon var och handlade med sin son. När fru Lessing äntligen fick veta att hon hade tilldelats Nobels litteraturpris, svarade hon med ett härligt bett och med plirande ögon på journalisternas frågor. Hon visade att hon var glad för priset, men var lika fantastiskt sarkastisk som Thomas Wassberg var när han skulle ta emot ett pris. Några Lessing-citat från dagens tidningsskörd:

"Alla frågar mig om jag firar med champagne. När skulle jag haft tid att skaffa den? Jag dricker gin." - till DN:s reporter

"
Vad vill du att jag ska svara? Ja, det är trevligt. Räcker det så?" - DN

"
De brukar spela in såpoperor på gatan så jag trodde att det var det de höll på med. Sedan fick jag reda på att det var mig det handlade om." - DN

"
Oj, hade jag vetat om det här hade jag ju sett till att ha förberett något smart och passande att säga, förklarar hon så ödmjukt det bara går." - SvD

"Men ärligt talat har jag vid det här laget vunnit alla andra litterära priser man kan vinna i
Europa förutom just det här. Så det är ju förstås fantastiskt. Fast efter att ha fått höra att jag har varit påtänkt som pristagare för Nobelpriset i snart 30 års tid så finns det onekligen andra saker att bli mer upphetsad av." - SvD

"Jag förmodar att en viss professor måste ha dött." -
Lessings son till SvD

"I’ve
won all the prizes in Europe, every bloody one. I’m delighted to win them all, the whole lot . . . It’s a royal flush.” - the Times

Jag måste erkänna att jag aldrig har läst en rad av det Doris Lessing har skrivit, men nu blir det av. Inte för att hon har vunnit Nobelpriset, utan för det sätt på vilket hon mottog nyheten.

Inga kommentarer: