torsdag 11 oktober 2007

Per aspera ad tabula septimana rasa


Planering är en dygd, men jag klarade inte ens att inköpa för planering adekvat utrustning. Då är det illa...

I måndags åkte jag och en av mina kontaktpersoner in till Uppsala för att köpa mig en whiteboardtavla. Min depression har nämligen haft den bieffekten att jag har påtagligt svårt att organisera, planera och prioritera saker. Därför har min arbetsterapeut föreslagit att jag skall köpa en lagom stor, gärna magnetisk och helst vit whiteboardtavla, för att på dess blanka yta varje måndag nedpränta mitt veckoschema. Efter att ha surfat runt på det världsomspännande nätet, kom jag fram till att av alla de tavlor av olika standardmått som finns, torde de som är 65x40 cm passa mig och min köksvägg bäst. Sålunda satte jag mig glad i hågen på bussen med min kontaktperson vid min högra sida, för att välja ut den finaste whiteboardtavla som Clas Ohlson kunde uppbringa för 79 kr.

Döm om min besvikelse, när jag upptäckte att hr. Ohlsons hemmafixarlågprisbutik bara hade ett tomt hyllplan att erbjuda på den plats där det åtminstone om man fick tro informationsskylten strax innan hade dignat av whiteboardtavlor. Efter att ha försökt i ytterligare fem butiker gav vi upp. Alla hade de helt slut på tavlor, i alla fall av den storlek som jag efterfrågade. Däremot hade varenda butik en ocean av tillbehör som pennor, tavelsuddar, magneter och små praktiska papperslappar avsedda just för whiteboardtavlor.

Eftersom min hjärna efter allt rännande hotade att stämpla ut och gå hem innan jag hann göra det, beslöt vi oss för att försöka i en sista butik, Svanströms pappershandel. Och där, omgiven av änglar spelandes på himlatrumpeter (min hjärna var som sagt en smula trött) stod den: Whiteboardtavlan med måtten 65x40 cm! Jag var just på väg att plocka ner den från hyllan när min kontaktperson tog tag i min arm och hejdade mig. Med bister min pekade hon på prislappen. Den tavla, som på Clas Ohlson kostade 79 kr, gick på Svanströms till det facila priset av 605 kr. Det måste vara en väldigt märkvärdig whiteboardtavla som kostar så mycket, eftersom det egentligen bara rör sig om en i en aluminiumram infattad och vitlackerad plåtbit.

Det blev ingen tavla. Trött och desillusionerad konstaterade jag att jag väl fick rita på kylskåpet istället. Min kontaktperson tittade då medlidsamt på mig och sade: "Ett av våra fosterbarn ritade med en whiteboardpenna på vårt kylskåp. Jag var tvungen att använda lacknafta för att få bort skiten". Så det blir att vandra runt i förvirringen ytterligare en tid. Enligt Clas Ohlsons informationsdisksföreståndare får de in nya tavlor den 18 oktober. Jag får väl göra ett nytt försök då.

1 kommentar:

nitro2k01 sa...

Jaha, blev det någon tavla till sist?