söndag 4 november 2007

Carte blanche pour d'argent noir


Jag är väldigt öppen med mina försyndelser.

Fler och fler politiker avslöjas med fingrarna i den kakburk i vilken de har gömt de pengar som de i lönndom tänkt utbetala till svart, tjänande arbetskraft (DN, SvD, DN, SvD). För att förekomma medierna och underlätta en eventuell framtida politikerkarriär, tänker jag härmed blotta mitt innersta och ur de mörkaste hörnen släpa ut mina försyndelser i offentlighetens renande ljus. Ty jag har tagit emot svarta pengar. Hör mitt mea culpa.

Under närmare tio års tid fick jag regelbundet pengar av mina föräldrar mot att jag utförde vissa hushållstjänster i hemmet. De innehade inte F-skattesedel och de betalade inte moms. Detta förfarande hjälptes av att jag inte till Skattekontoret inrapporterade min inkomst. I ljuset av de senaste årens konflikter och blockader med anledning av diverse företags ovilja att teckna kollektivavtal, vill jag vara den förste att erkänna att jag varken var fackligt anknuten eller stod under något kollektivavtal. Uppgifterna jag utförde var av typen "hushållsnära tjänster" och jag drog i slutet av min karriär in ca. 250 kronor i månaden, vilket med andra ord är långt över de 800 kronor per år som vid den tiden var den inkomstgräns under vilken man inte behövde betala skatt.

I anledning av detta lovar jag högtidligen att framgent leva ett herderligt liv. Både jag och mina barn skall, när den tiden kommer, skaffa F-skattesedel för våra respektive företag; jag som hyr deras tjänster för att få hjälp med saker i hemmet och de vars enmansföretag tillhandahåller den tjänsten. Jag skall också ta kontakt med Hotell- och restauranganställdas riksförbund för att teckna kollektivavtal. Aldrig mer skall en enda svart enkrona slinka ut ur detta hushåll, ty jag skall putsa dem rena! Eller förresten... Jag låter nog ungarna göra det för en tjuga eller så. Svart. Jag menar, annars måste man lägga på sociala avgifter, moms och Gud vet vad. Men enkronorna skall i alla fall vara vita, åtminstone innan putsmedelsskummet har torkats bort.

Inga kommentarer: