torsdag 13 november 2008

Ars infunderi


Kaffe (Coffea arabica, som trots namnet ursprungligen kommer från det som idag är Etiopien) är en mycket tjusig växt (fotograf okänd).

Den mycket läsvärda bloggen Agricultural Biodiversity Weblog [ABW] [Nibbles] tipsar i sitt senaste inlägg om en kartläggning av Madagaskars kaffearter gjord av en forskare vid Denver Botanical Gardens [DBG], en kartläggning som får min botanikersjäl att bli lite lyckligare (jag kan för övrigt inte med ord beskriva hur avundsjuk jag är på den forskaren).

Projektet ingår som en del i den världsomspännande kartläggningen av bruksväxter genom att samla in material från växter som odlas och från vilda släktingar till odlade växter. Man försöker få tillräckligt med material för att kunna sekvensera växternas genom och spara fröer. Inom släktet kaffeväxter, Coffea spp. (fam. Rubiaceae, måreväxter), finns det för närvarande 103 kända arter, varav hela 58 är endemiska för Madagaskar. Det är framför allt fyra av de 103 arterna som odlas kommersiellt, varav den mest kända är C. arabica (numera mest odlad som prydnadsväxt). Men på grund av att den kommersiella odlingen ofta sker i de områden där vilda arter av Coffea växer, slås många lokaler för vilda populationer ut. Det finns en madagaskisk genbank för Coffea, där flera av dessa arter finns ympade på rotstockar. Genom det här projektet hoppas forskarna att åtminstone kunna bevara den genetiska informationen för de många kaffearter som hotas av utrotning.

Själv tänker jag bidraga till den här forskningen genom att kartlägga kanelbullesläktet. Jag tror att jag börjar så snart bryggaren är färdig.

Tag reda på vilken kaffetyp du är och vad olika certifieringsmärkningar betyder genom Kaffetestet.

Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

Inga kommentarer: