tisdag 16 december 2008

Kris i Skånefrågan


Jorden skalv, men inga tabernakel uppges ha rämnat. Illustration: Anders Bolling, DN.

En jordbävning fick marken att skälva i Skåne nu på morgonen (DN1, DN2, SvD1, SvD2, Dagen). I förstone kan det verka som att det inträffade har naturliga orsaker, som spänningar i jordskorpan eller liknande, men en dam som ringde in till SR:s debattprogram "Ring P1" hade en mycket mer rationell förklaring: Skalvet är Guds straff och ämnat att väcka oss och få oss att överge vårt syndiga leverne.

Vilken gud som åsyftades sades inte, men eftersom vi är i Sverige så gissar jag på Cthulhu. Han har legat i dvala under så många tusen år, att han rimligtvis är rejält hungrig vid det här laget. Eftersom epicentrum låg i Skåne (en kilometer öster och arton kilometer under Sturups flygplats, vilket inte är i närheten av centrum av måltavlan i bilden ovan) antar jag att han planerade att överraska skåningarna i sömnen för att äta upp dem, men att hans kurrande mage satte stopp för den planen. Tråkigt. Jag sympatiserar som känt är med Cthulhu och hoppas sålunda att han lyckas bättre nästa gång (Sällsam).

Fast ändå... Jag undrar vad damen i radion har på fötterna för att dra slutsatsen att en figur, vars existens är så osäker att han rimligen måste anses vara fiktiv, skulle tycka så illa om Skåne att han iscensätter ett litet jordskalv, vars kryptiska budskap är att "ni måste vända åter till mig". Och det värsta är att hon inte är ensam om att övertolka situationen (apg29). Det finns allt sedan religionernas uppkomst en uppsjö av domedagsprofetior att ta till varje gång det sker något som man inte har vett att upplysa sig om innan begäret att uttala sig blir övermäktigt. Men om nu denne gud verkligen vill sända oss ett begripligt budskap, vore det då inte klokare att överge På Spåret-gåtorna och istället tala klarspråk, som han enligt den religiösa mytologin, som den framställs i sagoboken bibeln, gjorde en gång i tiden? För nog är min Cthulhu-förklaring precis lika trolig som damens Gud-dito. Om allting som inträffar enkom och endast är interventioner av en gudom, så finns det ingen anledning att låta barn gå i skolan annat än för att lära dem att läsa. Varför spendera miljardbelopp på högskolor och universitet för att söka kunskap om oss och vår omvärld, när allt man behöver veta står att finna i en bok som skrevs av Gud själv?

Nej, när det faktiskt finns en rationell förklaring till en händelse, så tycker jag att man bör välja den. Jordskalv existerar och kan förklaras med rationella argument, till skillnad från Gud eller ännu mindre Guds förmodade vilja. Håll er till det jordiska i den här frågan, i dubbel bemärkelse. Vad övrigt är, är trams. Ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn.


Lyssnen, mina barn, till Death Breath - Cthulhu fhtagn!

Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

2 kommentarer:

ArchAsa sa...

Utmärkt analys. För skeptiker kan jag bara rekommendera Ernst-Hugo Järegårds eminenta inläsning av Lovecrafts Uppenbarelser på skorrrrrrrande skånska.
Om inte det skrämmer all vett och reson ur en så vet inte jag vad som kan...

Mikael Hiort af Ornäs sa...

Dem har jag. Älskar att lyssna på dem när jag reser. Brukar sitta och fundera på diskrepansen mellan friden i tågsalongen och kaoset i hörlurarna. Av någon anledning gillar jag Cthulhu, kanske för att han påminner om Morran. Men där Morran var ensam och missförstådd, är Cthulhu en ren psykopat. Psykopat och gud. Dålig kombination för de som råkar ut för honom :)