onsdag 31 december 2008

På gränsen mellan potatis och planeter



Jag firar inte nyår. Det beror på att jag helt enkelt inte begriper vitsen med att fira ett byte av datum. Men som tur är finns det ju de som försöker ge mening åt årtalen. Ett exempel var Linnéjubileumet år 2007, men mest kända av alla årstitlar är de som proklameras från Förenta Nationernas (FN) höghuskomplex i Nya York (f.d. Nya Amsterdam, om ni inte har hängt med i de världspolitiska svängarna).

År 2008 var till glädje för agronomer och irländare världen över FN:s internationella potatisår. Nu kan jag tycka att varje år borde vara ett potatisår, eftersom potatisen (Solanum tuberosum) får så roliga sjukdomar, och dessutom går den att äta. Ibland kan man t.o.m. kombinera de två egenskaperna. Det händer inte sällan att jag väljer ut de mest skorvangripna potatisarna ur självplockslådan, eftersom de är de som är mest intressanta. Phoma-angripna potatisar slinker också med emellanåt.

Men nu går ju 2008 mot sitt slut och kommer inom en snar framtid att övergå i 2009, FN:s internationella astronomiår. Så varför inte laga till en nyårsmiddag på temat "FN:s internationella år"? Jag föreslår kokt potatis och Raketost. Mums fillibabba!

Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

4 kommentarer:

Magnus sa...

Kan bara hålla med om allt, utom möjligen det om att inte fira datum. Som matematiker (nästan i vart fall) tycker jag att siffror kan vara väl värda att fira, och smo konservativ, d v s inte anarkistliberal, tycker jag det är okej om man är överens om vilka siffror man ska fira...

Men var får du tag på raketosten. Har du några kvar i ett gammalt skafferi, eller vad? Kan man få köpa en tub? Vilket pris?

Mikael Hiort af Ornäs sa...

Tyvärr (eller, nja, tyvärr och tyvärr...) har jag ingen Raketost, men jag har potatis. Den har visserligen aldrig varit i omloppsbana (vad jag vet), men smakar som King Edward VII skall göra.

Martin sa...

Angående helgfirande rekommenderar jag kinesisk fru uppvuxen i Mao-Kina och sedan flyttad till Sverige omkring 1980. En sådan saknar helt emotionell investering i helgdagar av något slag. Dessutom är hon skitsnygg.

Mikael Hiort af Ornäs sa...

Ja, det kanske vore något. Men jag firade julen 2006 i Vietnam. Där hade de tagit med allt som var färg och form (blinkande, låtande plastpynt, alltså), men inte det bakomliggande med familjemiddagar och trivsel. Å andra sidan var min barndoms jular likadana, därav min skepsis :)

En ny fru får det bli någon annan gång. Det skall till att bli frisk först. Sen djävlar! :)